By admin on sierpień 31, 2017
Nowe przepisy ustawy Prawo Oświatowe krzywdzą małych Polaków przebywających za granicą, którzy chcą uczyć się polskiej podstawy programowej w trybie edukacji domowej.
Kiedy we wrześniu 2016 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt ustawy Prawo Oświatowe, mający zastąpić dotychczasowe przepisy oświatowe, wzbudził on wiele kontrowersji. Z perspektywy edukacji domowej znacząco ograniczał on dostęp do niej dla dzieci mieszkających w Polsce i praktycznie uniemożliwiał korzystanie przez małych Polaków mieszkających poza granicami kraju. Zapisami budzącymi najwięcej wątpliwości były:
1) wprowadzenie rejonizacji wojewódzkiej
Przepis ten ogranicza prawo rodziców do wyboru dowolnej szkoły dla dziecka, nakazując wybór województwa, w którym dziecko zamieszkuje. Tym samym dzieci korzystające z edukacji domowej w Polsce, nawet mieszkając w okolicy granic województw, nie mogą być zapisane do szkoły poza swoim województwem. Sytuacja jest jeszcze gorsza w przypadku dzieci mieszkających poza granicami kraju. Obowiązek wyboru szkoły w województwie zamieszkania dziecka eliminuje wszystkich uczniów, którzy nie zamieszkują na terenie Polski. Przepis ten więc zamyka drogę do korzystania z edukacji domowej dla wszystkich małych Polaków mieszkających poza granicami kraju.
2) wprowadzenie wymogu uzyskania opinii publicznej poradni psychologiczno –pedagogicznej
Zapis ten wprowadza obowiązek uzyskania opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej i eliminuje możliwość zdobycia takiej z poradni niepublicznej. Ze względu na rejonizację, dostępność poradni publicznych jest ograniczona, a czas oczekiwania na opinię bardzo długi. Pedagodzy z publicznych poradni niechętnie dostosowują termin badania do potrzeb rodziców edukacji domowej. Dostęp do tej formy nauki zostaje więc znacznie utrudniony, nawet dla dzieci korzystających z niej na terenie kraju.
9 stycznia 2017 Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawy reformujące system edukacji. Przepisy ustawy Prawo Oświatowe wejdą w życie 1 września 2017 roku uniemożliwiając polskim dzieciom przebywającym za granicą korzystanie z formy edukacji jaką jest nauczanie domowe.
Równocześnie Ministerstwo przewidziało przepisy przejściowe, które stanowią, iż:
Najnowsze komentarze